Strona główna » Oferta maszyn » Sprzęgło przeciążeniowe w napędzie podsiewacza ELIET DZC
Newralgicznym elementem układu napędowego podsiewacza DZC600 jest ślizgowe sprzęgło przeciążeniowe umiejscowione za przekładnią mechaniczną (patrząc od silnika).
Odpowiada ono za bezpieczeństwo elementów układu napędowego w ekstremalnych sytuacjach związanych z przypadkowym zablokowaniem się np. ślimaków w pojemniku na nasiona, zgarniacza/przenośnika odpadu lub jezdnej rolki napędowej.
Jako, że łańcuch przekładni napędza wszystkie wymienione układy to sygnałem ostrzegawczym dla operatora, że dzieje się coś niepożądanego jest utrata trakcji maszyny.
Zatem jeśli maszyna traci napęd rolki jezdnej, dla operatora to sygnał, że albo dzieje się coś niedobrego w funkcjonowaniu w/w układów na wskutek czynników zewnętrznych lub niezbędna jest mała korekta ustawienia sprzęgła.
Regulacja sprzęgła odbywa się poprzez dużą nakrętkę dociskową skręcającą talerze ślizgowe. Czynność ta jest wykonywana wstępnie na etapie produkcji, później w ramach przeglądu zerowego u dealera wykonującego dostawę do użytkownika.
W miarę eksploatacji pewna korekta ustawienia może okazać się konieczna, także użytkownik może samodzielnie wykonać tę czynność.
Znaczne zwiększenie wagi maszyny o nasiona, praca na skarpie lub normalne zużycie (dotarcie) mogą przyśpieszyć konieczność takiej korekty.
Jeśli np. w pierwszym okresie eksploatacji maszyna "straci" napęd, to oznacza, że może okazać się niezbędna korekta ustawienia sprzęgła.
Oczywiście wcześniej sprawdzamy czy nie jest to wynikiem normalnego zadziałania tego systemu bezpieczeństwa, czyli nadmiernych oporów wynikających z zanieczyszczenia maszyny. Ten dodatkowy opór może wynikać np z :
-zapchania przenośnika/zgarniacza odpadu z rowków, na wskutek zbyt dużej ilości odpadu (ziemi, darni, filcu, innych zanieczyszczeń, itp),
-blokady ślimaka/ślimaków w zbiorniku nasion na wskutek dostania się kamieni, lub tp.
-blokady rolki napędowej (np. gałąź, korzeń, itp).
Obejrzyj poniższą fotogalerię:
Napęd łańcuchowy (1) rolki jezdnej i (2) przenośnika odpadu
Główna zębatka napędowa zintegrowana ze sprzęgłem przeciążeniowym. Rozpoczynamy od odgięcia ząbka zabezpieczenia dużej nakrętki przed odkręcaniem się.
Pomocny jest tu długi, płaski śrubokręt (nieco zeszlifowany) i młotek.
Duża nakrętka ma zwykły prawy gwint także aby ją dokręcić należy śrubokręt przyłożyć w rowek od prawej strony- od góry natomiast z lewej strony od dołu (do wyboru).
Od prawej strony - uderzamy w górną część dużej nakrętki.
Od lewej strony - uderzamy w dolną część dużej nakrętki.
Jeśli wykluczyliśmy powyższe okoliczności to regulacja sprzęgła jest zalecana.
Regulacja polega na lekkim dokręceniu dużej nakrętki sprzęgła (zwykły gwint prawy). Najlepiej wykonać to używając klucza hakowego lub prościej wyposażyć się do tej czynności w młotek i trzpień (długi płaskownik lub "tępy długi śrubowkręt"). Na ogół wystarczą 2 uderzenia młotkiem aby osiągnąć pożądany efekt.
Za mocne dokręcenie jest nie wskazane, a wręcz niebezpieczne !
Może to osłabić "czujność" systemu w sytuacji zablokowania ciałem obcym któregoś z napędzanych układów: przenośnika odpadu, ślimaków podawania nasion lub rolki jezdnej. Zwiększenie siły ciągu łańcucha przy nadmiernym oporze na zębatce napędowej któregoś z wymienionych układów grozi zniszczeniem zębatki i łańcucha.
Duża nakrętka sprzęgła zabezpieczona jest przed odkręcaniem przy pomocy blaszanego ząbkowanego pierścienia. Ząbek zabezpieczenia powinien być zagięty do rowka w nakrętce, który służy również do oparcia trzpienia przy regulacji.
Więcej informacji ? Zadzwoń 604 183 368
|